Интерактивно обучение
- Работа по двойки
- Ротационни (сменни) тройки
- Аквариум
- Въртележка
- Броуновско движение
- Работа в малки групи
- Незавършено изречение
- Мозъчна атака
- Дърво с решения
- Ролева (делова) игра
- Заеми позиция
- Дискусия
- Дебати
Интерактивна бяла дъска-какво е това?
Тази съвременна система дава възможност на учениците и учителите да пишат и рисуват лесно и чисто в реално време, да запаметяват промените, да изпращат на всички участници в обучението бележки по материали от учебното съдържание в лесно достъпен компютърен формат. Също така върху големият дисплей, наподобяващ традиционна бяла дъска може да се изнасят лекции, да се прожектират презентации и различни схеми, диаграми, таблици, карти и други помощни средства. За разлика обаче от стандартните бели дъски и прожекторни екрани, повърхността на интерактивните е чувствителен на допир екран, върху който, чрез докосване може да се манипулира така, както това се извършва с помощта на компютърна мишка върху дисплея на компютъра. Върху дъската, например може да се отварят папки, да се преместват обекти от едно на друго място и да се рисуват линии, символи и овали и т.н. Някои от по-модерните модели дават възможност за разпознаване на допира на няколко ръце или предмети едновременно.
Приложение на интерактивната бяла дъска в обучението
В ерата, когато всичко се копира, снима и изпраща по интернет или се качва на USB флашка, в учебния процес на ученици и студенти е необходимо навлизането на нови технологии. Интерактивната бяла дъска е една от многото технологични иновации и софтуерни изобретения, която вече е достъпна и в сферата на образованието . Целта на този тип дъска е да допринесе за повишаване качеството на образованието. Всяко приложение на интерактивната дъска, пуснато от компютър, се визуализира на дъската. Разликата с традиционния екран е, че ако трябва да се правят някакви промени и стартирания по софтуера, това става от самата дъска, а не чрез мишката или клавиатурата. Т.е. човекът може да се държи точно като преподавател, който стои до дъската и пише по нея, а не като говорител, който гледа в лаптопа докато слушащите гледат него. На дъската може да се пише, рисува, редактира, а също така от нея може директно да се принтира, запаметява, съхранява и изпраща по e-mail.
Според специалистите, подобен род иновативно обучение, чрез интерактивна дъска, увеличава посещаемостта в класовете и ангажира самите ученици в по-активното усвояване на преподавания материал.
Интерактивно обучение (от англ. interation – взаимодействие), обучение, основаващо се на взаимодействието на учениците с учебната среда, която служи като област, в която се усвоява опита.
Ученикът е пълноправен участник в учебния процес и неговия опит служи за основен източник на учебно знание. Педагогът (водещ) не дава готови знания, а подбужда участниците към самостоятелно търсене на решение. В сравнение с традиционното обучение при интерактивното обучение се променя взаимодействието между педагога и ученика: активността на педагога отстъпва място на активността на учащите се, неговата задачата се свежда до създаване на условия за развитие на техните инициативи. Педагогът се отказва от ролята си на своеобразен филтър, пропускащ определена учебна информация, а изпълнява функцията на помощник в работата и е един от източниците на информация.
Особена актуалност придобива темата сега, когато широко разпространение имат информационните технологии в обучението. Те позволяват да се създават интерактивни обучаващи програми, оказващи допълнителна помощ на учениците при усвояване на учебните програми и при развитие на познавателните им дейности.
В педагогиката се различават няколко модела на обучение:
1) пасивен – ученикът е в ролята на «обект» на обучението (слуша и гледа);
2) активен – ученикът е в ролята на «субект» на обучението (самостоятелна работа, творчески задания и задачи);
3) интерактивен – inter (взаимен), act (действие). Процесът на обучение се осъществява в условията на постоянно, активно взаимодействие между всички ученици. Ученикът и учителят са равноправни субекти на обучението.
Използването на интерактивни модели на обучение изискват моделиране на жизнени ситуации, използване на ролеви игри, съвместно решаване на даден проблем. Изключва се доминирането на който и да е участник в учебния процес или на която и да е идея. Това е основа на хуманния, демократичен подход към обучението.
Интерактивни технологии в обучението – това е такава организация на процеса на обучение, в която е невъзможно неучастието на ученика в колективния, взаимнодопълващия се, основан на взаимодействието между всички участници, процес на обучение.
Форми и методи на интерактивно обучение:
Всеки учител може самостоятелно да създаде, да измисли нови форми на работа с класа. Често се използва в уроците работата по двойки, когато учениците се учат да задават един на друг въпроси и да отговарят на тях.
Много се харесват на учениците такива форми на работа, като:
«Въртележка» – образуват се два кръга: вътрешен и външен. Вътрешния кръг е от стоящи неподвижно ученици, а външния – от ученици, които на всеки 30 секунди си разменят местата. По такъв начин те успяват да поговорят за няколко минути по някаква тема и се стараят да убедят в своята правота събеседника си.
Технологията «Аквариум» се заключава в това, че няколко ученика разиграват определена ситуация в кръг, а останалите наблюдават и анализират.
«Броуновско движение» – предполага движение на учениците в класа с цел събиране на информация по определена тема.
«Дърво с решения» – класът се дели на 3 или 4 групи с равен брой ученици. Всяка група обсъжда даден въпрос и създава запис на свое «дърво», след това групите си разменят местата и дописват на дървото на съседите си своите идеи.
Често се използва и такава форма като, «Заеми позиция». Зачита се някакво твърдение и учениците трябва да се приблжават към плакат с думата «ДА» или «НЕ». Желателно е учениците да обяснят своята позиция.
Интерактивното творчество на учителя и ученика са безгранични. Важно е умело да се направлява творчеството им за постигане на поставените учебни цели и задачи.
Много основни методически иновации са свързани днес с прилагането на интерактивни методи за обучение. Интерактивното обучени е преди всичко, диалогово обучение, в хода на което се осъществява взаимодействието между учителя и ученика.
Какви са основните характеристики на интерактивното обучение? Следва да се признае, че интерактивното обучение е специалная форма на организация на познавателните дейности. Интерактивното обучение има напълно конкретни и прогнозируеми цели. Една от тези цели се състои в създаването на комфортни условия за обучение, в които ученикът се чувства в свои води, в своя интелектуална среда, така че процесът на обучение да бъде продуктивен.
Същността на интерактивното обучение се състои в това, че учебния процес е организиран по такъв начин, че на практика всички ученици се оказват въвлечени в процеса на познанието, т.е. те имат възможност да разберат и обмислят това, което знаят и мислят. Съвместната дейност на учениците в процеса на обучението, при усвояване на учебния материал означава, че всеки внася своя индивидуален принос, и на практика има обмен на знания, идеи и т.н. Всичко това се случва в атмосфера на доброжелателност и взаимна подкрепа, което позволява не само да се получава ново знание, но и да се развива познавателната дейност, превеждайки я в по-високи форми на сътрудничество.
Интерактивната дейност по време на уроците предполага организация и развитие на диалогово общуване, което осигурява взаимно разбиране и взаимодействие, води към съвместно решаване на общи, важни и значими за всеки участник задачи. Интерактивното обучение изключва доминирането както на един изказващ се, така и на едно мнение над друго. В хода на диалоговото обучение учениците се учат критично да мислят, да решават сложни проблеми на основата на анализ на обстоятелствата и съответната информация, да зачитат алтернативните мнения, да приемат обмислени решения, да участват в дискусии, да общуват с други хора. За това по време на уроците се организира индивидуална, по двойки и групова работа, прилагат се изследователски проекти, ролеви игри, работи се с документи и различни източници на информация и др.
Какви са формите на интерактивното обучение? На практика учителите разработват немалко форми за групова работа по време на обучението. Най-известни са – “аквариум”, “мозъчна атака”, “дебати” и други. Тези форми са ефективни, ако по време на урока се обсъжда обстойно някакъв проблем, като се използват: знанията на учениците, първоначалните им представи, получените по-рано знания в часа, житейският им опит, които се обсъждат, взаимно допълват и разширяват с нови сведения, получени от учителя или други източници на информация.
В процеса на обучение могат да се очертаят като минимум следните страни:съдържателни (какво да се учи), процедурни (как да преподава), мотивационни(как да се активизират учащите се) и организационни (как да се структурира дейността на учителите и учениците). На всяка от тези страни съответстват отделен набор от понятия и концепции.
На първата съдържателната страна отговаря, съответства концепцията за смислени и съдържателни обобщения на учебния материал, интеграция на учебните предмети, разширяване на дидактическите единици и др.
Процедурна страна – концепцията за програмирано, проблемно, интерактивно обучение и др.
Мотивационна страна – концепцията за мотивационно осигуряване на учебния процес, за формиране на познавателни интереси и др.
Организационна страна – идеите на хуманистичната педагогика и концепцията на педагогиката за сътрудничеството, „потапяне“ в учебния предмет академична специалност (М.П. Щетинин), концентрирано обучение и др.
Всички тези понятия и концепции, се осигуряват от съвременните технологии. Например, на концепцията за проблемното обучение съответстват такива технологиии като: проблемно-диалогово обучение; проблемно-задачно, проблемно-алгоритмично проблемно-контекстно, проблемно-моделно, проблемно-модулно, проблемно-компютърно обучение и др..
Концепцията и технологията на интерактивното обучение са основани на явлението интеракция (от англ. interaction – взаимодействие, въздействие един на друг). В процеса на обучение се осъществява междуличностно познавателно общуване и взаимодействие между всички негови субекти. Развитие на индивидуалността на всеки ученик и възпитанието на неговата личност се осъществява в ситуации на общуване и взаимодействие между хората един с друг.
Най-често използван модел в такива ситуации е образователната, учебната игра. Игрите предоставят на учителите възможности, свързани с възпроизводството, мултиплицирането на резултатите от обучението (знания, умения и способности), в прилагането им в практиката и обучението, като се отчитат индивидуалните различия на участващите в играта ученици с различни нива на обученост. Играта носи възможност за значително емоционално и лично въздействие, за формирането на комуникативни умения и навици и др. Следователно, използването на образователни игри допринася за развитието на личността и личните качества на ученика.
Под технология на интерактивното обучение се разбира система от начини за организиране на взаимодействия между педагога и учениците под формата на учебни игри, гарантиращи педагогически ефективно познавателно общуване, в резултат на което се създават условия за придобиване на опит от учениците в учебни дейности и ситуации, за обогатяване на техните мотивационни, интелектуални, емоционални и други сфери.
В структурата на процеса на обучение с прилагането на технологиите на интерактивното обучение могат да се отделят следните етапи:
1. Ориентация – Етап в подготовката на участниците в игрите. Учителят предлага режим за работа, разработва заедно с учениците главните цели и задачи на занятието, урока, формулира учебния проблем. По-нататък прави характеристика на игровите правила, обзор на общия ход на играта и раздава пакети с материали.
2. Подготовка за провеждане – Това е етапа на проучване на ситуацията, изготвяне на инструкции и други материали. Учителят изготвя сценарий, определя игровите задачи, правилата и ролите, игровите процедури, правилата за изчисляване на точките (изготвяне на табло на играта). Учениците събират допълнителна информация, консултират се с учителя, обсъждат помежду си съдържанието и самия процес на урока, играта.
3. Провеждане – Този етап включва самото провеждане на урока, играта. От самото началото на урока, играта, никой няма право да се намесва и да променя хода на провеждането. Само водещият може да променя действията на участниците, ако те се отклоняват от основната цел на играта. Учителят, започнал играта, без да е необходимо не трябва да взема участие в нея. Неговата цел е да следи за игровите действия, за резултатите, за изчисляването на броя точки, да обяснява неясноти и да указва, по искане на участниците, помощ в процеса на тяхната работа.
4. Обсъждане – Това е етап за анализ, обсъждане и оценка на резултатите от урока, играта. Учителят провежда дискусия, в която се изказват експерти, участниците обменят мнения и защитават своите позиции и решения, правят се изводи, обменя се опит, говори се за възникналите в хода на играта, урока трудности, идеи които им идват на ум.
Използването на технологията на интерактивното обучение, дава възможност на учителя да свържете дейността на всеки ученик (възниква цяла система от взаимодействия: учител – ученик, учител – клас, ученик – клас, ученик – ученик, група – група), да свърже учебната му дейност с междуличностното познавателно общуване.
Целесъобразността от прилагане на интерактивни форми на обучение се определя от задачите на урока и неговите цели. Целеполагането и постановката на учебните задачи създават условия и въможности за използване на някои форми на интерактивно обучение – обучение на основата на общуването и взаимодействието между учениците по време на уроците.
Най-често учителите използват такива форми за интерактивно обучение като работа в постоянни (статични) двойки или двойки със сменяем състав, работа в малки групи, игрово сътрудничество и др.
По материали от руски сайтове за интерактивно обучение.
Днес, образованието играе важна роля в живота на всеки човек. Поради това е необходимо всяка образователна институция да осигури добра среда за обучение, използвайки най-новите технологии. А именно вместо черните дъски, съпровождани от мръсотия и тебеширен прах, пред учениците да стои лъскав бял сензорен екран, включен към компютър, свързан с мултимедиен проектор.
Това дава възможност на ръководените субекти да участват активно в учебният процес. Така се създава една приятна среда за учениците с помощта на интерактивни методи и технологии.
Тази образователна технология е въведена в началото на 1990 година, и до днес продължава да се развива и популяризира. Към днешна дата, използването на интерактивни бели дъски е широко разпространено в редица европейски държави и неизменна част от съвременните методи за бизнес презентации и преподаване в училищата от западната част на континента. За нашата страна обаче този тип техника е сравнително ново явление, чиито достойнства започват да придобиват популярност едва напоследък.
Представените у нас марки не са много и на практика се свеждат до 3М, Hitachi, Interwritе Learning и Privileg, но предлагане все пак има и то обхваща разнообразни решения, които могат да вършат отлична работа за всякакви задачи не само в образователните институции, но и в най-различни организации, където се провеждат някакъв вид обучения.
Според специалистите,подобен род иновативно обучение увеличава посещаемостта в класовете и ангажира самите ученици в по-активното усвояване на преподавания материал.Не е за пренебрегване и възможността за интеграция с информационните системи,въведени в училищата и използвания софтуер,както и удобството за електронен пренос на материалите създадени в час - по електронна поща или чрез друг цифров носите,като се използва свързания с дъската компютър.Освен това интерактивните дъски са много универсални-приложението им не се ограничава само до работа в училищата – те могат да се използват навсякъде,където се провеждат срещи,презентации и обучения.
Видове интерактивни бели дъски
Resistive membrane whiteboard - Тя се състои от гъвкава бяла повърхност на панела, който има два съпротивителни листа покрити с материали, разделени от малко празно пространство, за да произведе чувствителна на допир мембрана. Resistive membrane whiteboard могат да бъдат докосвани с пръсти или с помощта на острие за писане, наподобяващо химикалка или маркер, за да се направят желаните промени на екрана. Всяко движение при натиск на пръст или писалка върху бялата дъската pressure of the object over the display screen surface.
Electromagnetic whiteboard - Те наподобяват конвенционалите бели дъски. Притежават твърда повърхност и се отличават с подредбата на мрежовите и електрическите кабели под повърхността на дъската. Вградените кабели влизат в контакт с една серпентина на върха на писалката, за да идентифицират X и Y координати на писеца. Върху електромагнитните бели дъски може да се пише и рисува с нормална писалка. Съществуват специални battery-operated писалки или магнитни писалки, с които качеството на работа върху електромагнитната повърхност е по-добра. Тези бели дъски използват специални магнитно-сензорни устройства за откриване на сигнали, генерирани от магнитни писалки, които след това се изпращат обратно към компютъра.
Laser scanner whiteboard - Този вид интерактивна бяла дъска има твърда повърхност за писане. Тя използва инфрачервени лазерни скенери за установяване на движение на писалката върху повърхността. Тези лазерни скенери са монтирани в горната част на дъската. Използват се специално кодирани флумастери, чиято позиция се регистрира лесно. По този начин се осъществява ефективно взаимодействие между повърхността и писалката.
Infrared optical whiteboard - Този вид дъска използва инфрачервена оптична технология за проследяване на движението на пръст или писец върху екрана. Повърхността му може да бъде изградена от всякакви материали. При осъществяване на натиск над нея се произвежда инфрачервена светлина. След това информацията се манипулира от софтуер, за да открие движението на маркера.
Capacitive whiteboard - Този вид използва технология, подобна на тази на електромагнитните бели дъски. В този тип кабелите са подредени зад борда. Координатите X и Y на пръстите на ръцете се изчисляват въз основа на взаимодействието между проводниците и върха на пръстите.
Ultrasonic whiteboard - В системата на ултразвуковите бели дъски стоят два предавателя и два приемника, разположени е четирите ъгъла на борда. Сигналите се предават от повърхността към приемниците, които от своя страна препращат информацията към контролера.
Ultrasonic and infrared type whiteboard - Тя произвежда както ултразвук, така и инфрачервена светлина при натиск на повърхността от маркер или писец, които трябва да са специално приспособени.
Digital whiteboard - При нея се използва дигитален писец, с вградени инфрачервени камери, който с точност и бързина взаимодейства с повърхността.
Предимства на интерактивните бели дъски
1. Позволяват ефективно взаимодействие между потребителите.
2. Интегрира във виртуална среда за обучение.
3. Подобрява и ускорява ученето.
4. Дава възможност за предварителна подготовка на материали и ресурси в помощ при усвояването на нови знания.
5.Увеличават мотивацията на учениците да участват в учебният процес активно.
6.Интегрира и адаптира съдържанието в реално време.
Недостатъци на интерактивните бели дъски
1.Злоупотребата може да доведе до увреждане на зрението.
Съвет: Потребителите трябва да избягват директен контакт с лъч, генериран от проектора.
2. Негативни последици предизвиква увеличаването на яркостта на проектора.
Съвет: Вместо това използвайте щорите на прозорците, за да „подсилите“ цветовете на екрана.
Модерните начини на обучение започнаха постепенно да навлизат и в учебния процес и в нашата страна. Въвеждането на високи технологии в образованието не е свързано само с тяхното финансиране и усвояване, а с ползата, която носят в повишаване на ефективността в процеса на обучение на ученици и студенти.
Работата с интерактивна бяла дъската не е толкова сложен процес и не изисква специфични технологични познания, а и предимставата, които предоставя са много повече в сравнение с тези на обикновената дъска. Това прави интерактивната дъска подходяща за използване в преподаването на всеки един предмет като история, езици, география, математика, физика и др.
Например при изнасянето на урок по география, интерактивната бяла дъска изпълнява функцията на високо технологична карта на света. Като специфични географски места могат да бъдат увеличени максимално само чрез използването на един пръст.
Интерактивната дъска предоставя възможност на преподавателите да нанасят коментари и забележки върху презентации или документи, предствени от учениците или студентите като в последствие дава възможност да се отпечатат или изпратят по електронната поща уроците заедно с нанесените бележки по тях на учениците, които отсъстват.
Обучаващите се могат да използват интернет и специфични сайтове, предназначени за работа с бяла дъска.
Също така ИНТЕРАКТИВНАТА БЯЛА ДЪСКА е от полза на ученици и студенти с ограничени двигателни способност. Подобно на други нововъведени електронни технологии, интерактивните бели дъски съдържат множество различни функции , които имат улеснен начин на работа. Тъй като компютърна мишка не е необходима, учениците истудентитите могат просто да придвижват пръстите си към желаната точка.За разлика от обикновената дъска, интерактивната бяла дъска съхранява и възпроизвежда всякакъв тип информация и тъй като те са прикачени къмкомпютра, всичко заложено като информация в тях се пази.
Тя дава по-голяма възможност на учещите да се концентрират изцяло върху учебния процес и преподавателя, а не върху преписването на информация от дъската, както е с обикновените дъски.
Също така, дори и преподавателят да забрави своите записки свързани с урока, той може просто да си изтеглите определената тема или план за урок и да започне веднага.
Освен това интерактивните дъски са доста универсална технология, тяхното приложението не се ограничава само до работа в училищата или университетите – те се използват навсякъде, където се провеждат срещи, презентации и обучения.
Енвижън е софтуерна платформа предназначена за началното образование, която цели да помогне на учителите да направят часовете по-атрактивни за учениците. За да може да бъде използван софтуера, са необходими един компютър, един мултимедиен проектор и по една мишка за всеки от учениците в класа.
Енвижън е разделен на три основни части – презентационна, административна и публичен портал- видео конферентни разговори и обяна на опит.
Към днешна дата, използването на интерактивни бели дъски е широко разпространено в редица държави и е неизменна част от съвременните методи за презентации и преподаване в училищата по света. Интерактивната бяла дъска помага както за представянето на информация, така и за усвояването на нови знания. В нашата страна обаче този тип обучение е сравнително ново явление, чиито предимстава и качества започват постепенно да придобиват популярно
Няма коментари:
Публикуване на коментар